Livets orättvisor

Men livet är inte rättvist alla gånger.
Orättvisor finns ju, stora som små.
För ett barn kan ju orättvisa te sig på annat sätt kan jag tro.
 
Som idag då vi var till affären (för tredje dagen på raken o gjorde över med massa pengar på, faktiskt inte onyttigt utan behövligt, o massor ska alltid, alltid handlas...äre inte det ena så är det tusen andra saker!)...men iaf...
...Elsa skulle köpa nya numret av tidningen Moviestar Planet o Stina ville köpa en Hello(bloodyjävla)Kitty-tidning.
Emma o Fian ville också ha varsin tidning.
Men eftersom de andra tjejerna köpte för egna pengar o de övriga två inte hade några så blev de utan.
Enkelt...men taskigt...eller?
 
Jag skulle gärna ge dem också varsin tidning...men på nåt sätt lär de ju lära sig att man faktiskt inte kan få något bara för att någon annan köper.
Inga tårar, inga sura miner...men man såg väl lite besvikelse iaf o Fian konstaterade väl att hon önskar sig en sån tidning ;)
Nästa att fylla år (av de små för Julia är däremellan) är Fian o då kanske hon får pengar o kan köpa något ;)
Dessutom får de veckopeng de kan spara eller köpa godis eller tidning för...men veckopeng får man bara om man har städat sitt rum och så ;)
Vi kan ju enkelt säga som så att det har inte blivit många slantar i de små plånböckerna i sommar ;)
 
Men jaja.
Är det inte värre orättvisor än dessa så ;)
 
Om jag t.ex har med mig Albin till affären o han får en glass, ett paket tuggummi eller en liten chokladbit...då köper vi oftast inte med till de andra.
De vet att nästa gång är det kanske deras tur att få (om de vill) följa med o då kanske de själva har turen att få något.
Dessutom ska man väl inte behöva ha något bara för att man är med?
 
Hur gör ni?
Kör ni varianten får en får alla?
Eller går era barn också de tuffa vägen ;)
 
 
 
 
 
Heidi Larsson
2013-07-31 @ 21:30:09
URL: http://livetenligtheidi.blogg.se

Tycker du är klok! Precis så är jag uppfostrad och försöker uppfostra mina barn på samma sätt! Vi är fyra syskon och varje månad när lönen kom tog mamma med en av oss för handling, fika på konditori samt inköp av något man behövde i klädväg. Så himla mysigt - och man verkligen njöt den dagen! Sen var det klart att man var lite sur när de tre efterföljande månaderna kom och man inte fick följa med... Livet är hårt - och man kan inte linda in barnen i bomull och tro att de är skyddade för evigt... Då blir bara fallet extra hårt. Kram

Jenny Sjöberg
2013-08-01 @ 11:00:02
URL: http://jennyjon.bloggplatsen.se/

Vi har ju bara en än så länge och ska verkligen försöka komma ihåg att tänka på att han inte ska få allt. Just nu är det lätt för det är vi som bestämmer vad vi/han vill ha. Förhoppningsvis kanske man klarar sig med bara ett par rejäla duster om man står fast vid det man sagt....? Så förstår han vilka regler som gäller.
"Fajtandet" har börjat lite så smått här hemma nu också (han förstår ju inte vad man kan köpa eller ej, han ser något och ska ha det/behålla det).
Jag tycker att det är ett bra system du har, även om det kanske känns i hjärteroten ibland. Detta har du säkert igen på flera underlättande sätt.

Karin
2013-08-01 @ 14:48:39

Vår pöjk kommer få gå den hårda skolan!!;)
Hoppas han blir som dina ungar, eller kusin Alva. Hon är ett À-barn att ha på affären!

Frida Hagsten
2013-08-03 @ 00:31:25
URL: http://rydellvagen.blogg.se

Jag tror ju verkligen inte att man gör sina barn en tjänst genom att servera allt på silver fat så fort dem får ett infall av ha begär, oavsett om det är en tidning eller en iPad.
Om jag bara ser till mig själv så finns det mycket jag vill ha men som jag inte köper för att jag inte behöver det! Att lära sig från början att sortera vad saker kostar och i vilket syfte är väl bara bra! Att längta är bra, då lär man sig uppskatta saker!

jennie
2013-08-08 @ 08:28:35
URL: http://www.jenniebenni.blogg.se

Jag brukar tänka som du,att om bara en unge är med på affären så köper vi inte med ett enkronas tuggummi till resten. Men ungarna tycker ofta annat. Om de får så måste de ju köpa hem åt syskonen också... Då brukar det bli som de tycker eftersom jag tycker att det är biktigt att barnen är omtänksamma också. Då blir jag lite rörd!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0